Het wedstrijdleidersmenu

Navigatie:  Naslag > Zitting > Scores invoeren > Scorekaart >

Het wedstrijdleidersmenu

Previous pageÉén niveau omhoogVolgende pagina

Naast de gebruikelijke invoer heeft u ook nog extra mogelijkheden tot uw beschikking. Deze zijn:

Een arbitrale score van Gemiddelde, Gemiddelde-min en Gemiddelde-plus toekennen
een splitscore toekennen
een contrazit opgeven (voor wanneer paren in de verkeerde richting hebben gezeten)
een spel als niet gespeeld opgeven voor een paar
verwijderen van één of meer scores
individuele correcties aanbrengen op de matchpunten/IMP
de tegenstander op een spel aanpassen
Een onwaarschijnlijk contract accepteren

 

Deze acties kunnen uitgevoerd worden vanuit een menu dat u met de rechtermuisknop oproept, het wedstrijdleidersmenu. Daartoe drukt u met deze muisknop op de regel waar de score staat die u wilt wijzigen. U krijgt nu de mogelijke wijzigingen te zien.  De wijziging die u kiest wordt uitgevoerd op het paar dat hoort bij de regel waar u op met de rechtermuisknop op drukte en op het tegenspelende paar.

BI_Ses_sco_wlmenu

Gemiddelde, Gemiddelde-min en Gemiddelde-plus

Bridge-It werkt met 'gemiddelde', ‘gemiddelde-min’ en ‘gemiddelde-plus’ conform artikel 12C2a van de Spelregels voor Wedstrijdbridge. De richtlijn is als volgt:

 
Als ten gevolge van een onregelmatigheid geen resultaat kan worden behaald, kent de wedstrijdleider een kunstmatige arbitrale score toe in overeenstemming met de mate waarin de partijen verantwoordelijk zijn voor de onregelmatigheid: gemiddelde-min (ten hoogste 40% van het totaal aan matchpunten in parenwedstrijden) aan een deelnemer die onmiskenbaar in overtreding is; gemiddelde (50% in parenwedstrijden) aan een deelnemer die slechts tot op zekere hoogte in overtreding is; gemiddelde-plus (ten minste 60% in parenwedstrijden) aan een deelnemer die op geen enkele wijze in overtreding is.
 

Bij een gemiddelde-min wordt op het spel het gemiddelde toegekend dat op de overige spellen is behaald, met dien verstande dat het maximaal 40% kan zijn. Bij gemiddelde-plus geldt hetzelfde, maar is de score minimaal 60%.

Bij het aangeven van een gemiddelde-min of gemiddelde-plus zal op de scorekaart de tekens "G-" of "G+" verschijnen.

Indien u een gemiddelde score toekent is dat 50% in matchpointtelling en nul imp bij Butler- en cross-imp telling.

U heeft verschillende mogelijkheden om de kunstmatige score toe te kennen voor NZ en OW. De mogelijkheid G/G- (50/40) en G/G+ (50/60) kunt u invoeren via een splitscore:

Splitscore

U kunt het verband tussen de nz- en ow-score opheffen door een splitscore op te geven. Waar de ow-score gewoonlijk het tegenovergestelde is van de nz-score, kunt u nu twee verschillende scores opgeven. Hiertoe kiest u voor "Splitscore" in het menu. U ziet dat de scores/vraagtekens van de twee paren in rood worden weergegeven. Het verband tussen de twee paren is nu verbroken. Wanneer u bij het nz-paar een score intypt, gebeurt er niks bij het ow-paar. Daar kunt u nu een geheel andere score invoeren. Wilt u de splitscore opheffen, dan roept u het menu weer op bij het paar van de splitscore, en drukt u nogmaals op "Splitscore".

BI_Ses_sco_wlm_splitscore

BI_Ses_sco_scoregesplitst

U klikt op de score van NZ en vult daar de gewenste arbitrale score in. In dit voorbeeld g voor gemiddelde (50%):

Daarna klikt u op de score van OW en typt de gewenste arbitrale score in. In dit voorbeeld - voor gemiddelde min (40%):

BI_Ses_sco_GG-

Opmerkingen:

Met de invoering van de spelregels van 2007 is het alleen nog toegestaan Gemiddelde-min, gemiddelde-plus en Gemiddelde (50%) toe te kennen als kunstmatige vervangende score.
Voor de berekening van de matchpunten in geval van een arbitrale score maakt Bridge-It gebruik van de Neuberg formule. In het instellingen menu onder Zitting kunt u dit aanpassen.
Bij te weinig onderling vergelijkbare scores wordt voor deze scores de 50%-60%-70% regel toegepast. Voor meer uitleg over deze regel wordt verwezen naar de publicaties van de WeKo.
Bij het hanteren van de Butler/cross-IMP scoremethode kunt u kiezen voor een 40%, 50% of 60% arbitrale score. In het eerste geval wordt er -2 IMP gegeven, in het tweede geval 0 IMP en in het derde geval +2 IMP. In het instellingen menu onder Zitting kunt u dit aanpassen.
Bij de Butler/cross-IMP scoremethode kunt u wel gemiddelde-min of gemiddelde-plus opgeven, maar is het resultaat gelijk aan de 40%/60% zoals hierboven beschreven.

Gewogen score

In de spelregels van 2007 is vastgelegd dat een natuurlijke vervangende score mag bestaan uit het gewogen gemiddelde van verschillende vervangende scores. Bij voorbeeld: door een verzaking is een paar één down gegaan in 4 schoppen. U wordt pas na afloop van de zitting hierop attent gemaakt en wilt nu het resultaat van het spel vaststellen op die score die behaald zou zijn als de verzaking niet had plaatsgevonden. De scorekaart leert u dat de helft van de zaal 4 schoppen contract heeft gehaald en de andere helft 4 schoppen plus één. U wilt dus een vervangende score geven van 50% van 4 schoppen contract en 50% van 4 schoppen plus één.

Als u kiest voor Gewogen score in het menu kunt u dit op het scherm als volgt verwerken:

 

U opent het gewogen score-invoer scherm via het wedstrijdleidersmenu:
In de kolom Score voert u scores in die overeenkomen met 4 schoppen contract en 4 schoppen plus één.
Bij Absoluut gewicht geeft u deze scores beide een gewicht van 1. U ziet het resulterende relatieve gewicht in de kolom erachter. Als u beide scores een gewicht van 50 zou geven is het resultaat hetzelfde:
 

BI_Ses_sco_gewogenscore

In de scorekaart ziet u de gewogen score terug met de markering "GEW". Als u de muis hierboven stilhoudt ziet u de opbouw van de gewogen score.

BI_Ses_sco_tooltipgewogenscore

 

Contrazit (ten onrechte vaak draaihand genoemd)

Wanneer twee paren in de verkeerde richting hebben gezeten (het NZ-paar zat in de OW-richting en vice versa), is er sprake van een contrazit. Om een eerlijke vergelijking te kunnen maken, zult u de score ook zo opgeven zoals ze daadwerkelijk hebben gezeten, gedraaid dus. Om op de scorekaart de paren om te draaien, kiest u voor "Contrazit" uit het menu. De teksten bij de twee paren die gedraaid zijn worden in blauw weergegeven ten teken dat het een contrazit betreft. Wilt u de contrazit opheffen, dan roept u het menu weer op bij het paar van de contrazit, en drukt u nogmaals op "Contrazit".

 

BI_Ses_sco_contrazit

Niet gespeeld

Als een paar door bijvoorbeeld tijdgebrek een spel niet meer heeft kunnen spelen (het spel is dan nog wel door alle andere paren gespeeld en er is geen sprake van algehele annulering), kunt u opgeven dat het paar dit spel niet gespeeld heeft. Hun einduitslag wordt dan berekend over de andere spellen. De scores van de overige paren worden gecorrigeerd met de Neuberg formule.

Score blokkeren

Als u de score met de hand hebt aangepast verschijn er een kleine letter "b" achter de scorekolom. Dit geeft aan dat deze score niet meer vanuit de Bridgemate verwerkt mag worden. In het Bridgemate uitlezen scherm zal als bijzonderheid genoteerd worden dat de score geblokkeerd is. Wilt u dit herstellen dan moet u de score verwijderen.

Verwijder score

Verwijder de score voor één tafel, voor het hele spel, of voor de hele lijn,

Corrigeer matchpunten/IMP

BI_Ses_sco_wijzigMP

U kunt de matchpunten of imps op een spel op de volgende manieren corrigeren:

1.Verhoging of verlaging
BI_Ses_sco_matchpunten
U kunt dit bij voorbeeld toepassen om een paar een straf te geven op het spel. Dit kunt u overigens ook doen bij correcties op de zittinguitslag. Een verhoging of straf toekennen op deze manier is niet in overeenstemming met de spelregels, maar u kunt natuurlijk een goede reden hebben dit toch te willen doen.
Gebruik het minteken om een vermindering of een negatief aantal aan te geven. U kunt tot één decimaal achter de komma punten opgeven.
2.Vastgesteld aantal
Hier kunt u het paar een vast aantal matchpoints of imps geven. Ook deze methode is niet in overeenstemming met de spelregels.
3.Correctie voor ernstige fout (artikel 12C1b van de spelregels)
Dit past u toe als u een natuurlijke vervangende score hebt gegeven, maar de niet-overtredende partij na de overtreding een ernstige fout heeft begaan (zoals een verzaking).
 
De scores in de drie invoervelden moeten oplopen. De correctie kan zich in de loop van de zitting wijzigen. U kunt zien wat het gevolg van de correctie is als u de muis boven de resulterende matchpoints of imps stilhoudt.

 
Opmerking
Toepassing van deze correctie is voorbehouden aan ervaren wedstrijdleiders en zal zelden of nooit nodig zijn. Als u er meer over wilt weten raadpleegt u dan de publicaties van de Nederlandse Bridge Bond.
 

Een correctie kan herkend worden doordat de punten in het groen of oranje vermeld worden.

De tegenstander op een spel aanpassen

De ontmoetingen op het spel komen voort uit het gekozen speelschema. In sommige gevallen is het noodzaak om een wijziging in de ontmoetingsstructuur te maken, bijvoorbeeld wanneer paren tegen verkeerde tegenstanders hebben gespeeld en er afgeweken moet worden van het speelschema. Dergelijke wijzigingen worden doorgaans voor een specifiek spel gemaakt, of voor alle spellen van dezelfde spelgroep.

Om de ontmoetingen op een spel te wijzigen, maakt u gebruik van de functie "Tegenstander wijzigen" in de scorekaart. Selecteer het betreffende spel en druk op een willekeurige score in de scorekolom met de rechtermuisknop en kies vervolgens "Wijzig tegenstander". U krijgt nu het volgende scherm te zien:
BI_Ses_sco_tegenstwijzigen

Het wijzigen van het schema gaat altijd per twee ontmoetingen. Zou dat niet zo zijn, dan zouden paren opeens zonder tegenstanders zitten, iets wat uiteraard ongewenst is. Wanneer u de nieuwe tegenstanders van het geselecteerde paar kiest zullen de paren van "Nieuwe ontmoeting 2" automatisch gevuld worden met de oorspronkelijke tegenstanders van de paren in "Ontmoeting 1." U ziet dat u bij top-integrale wedstrijden zelfs een tegenstander uit een andere lijn kunt kiezen.

Let u bij het wijzigen van het schema op het volgende:

Veelal zal één van de twee ontmoetingen niet meer gespeeld kunnen worden omdat anders één van de paren het spel tweemaal zal spelen. Voor de ontmoeting die niet meer gespeeld kan worden, kunt u gemiddelde-plus toekennen. Het blijft uiteraard wel noodzaak om het schema aan te passen en beide nieuwe ontmoetingen vast te leggen.
Het persoonlijk overzicht zal de scores wel overnemen van de nieuwe ontmoetingen, maar zal verder geen melding maken van de gewijzigde tegenstander.
Op de Bridgemate is het niet mogelijk om het speelschema aan te passen. Daar zult u derhalve met een arbitrale score moeten werken om door te kunnen gaan naar het volgende spel of ronde. In het rekenprogramma wijzigt u vervolgens het schema en brengt u de juiste (arbitrale) scores in.
Indien het paar dat een wachttafel had in de wijziging betrokken is wordt deze wijziging maar ten dele door de scoreslip en het persoonlijk overzicht ondersteund. De scorekaart, de telstaat en uiteraard de uitslag tonen de gevolgen van de wijziging correct.

 

Een onwaarschijnlijk contract accepteren

Onwaarschijnlijke contracten worden in het rood weergegeven in de scorekaart. Na verificatie met de spelers kunt u aangeven dat het inderdaad zo gebeurd is door met rechtermuisklik op de score te klikken en te kiezen voor "onwaarschijnlijk contract" accepteren.
Mocht u niet zeker zijn of iets ongedaan maken kunt u altijd met de optie "alle onwaarschijnlijke contracten tonen" van alle lijnen en alle spellen de onwaarschijnlijke contracten weer tonen.