Wedstrijdleidermenu

Navigatie:  Hoofdstuk 8: De Bridgemate >

Wedstrijdleidermenu

Previous pageÉén niveau omhoogVolgende pagina

De Bridgemate biedt de wedstrijdleider vergaande mogelijkheden om controle uit te oefenen op de ingevoerde scores. Hiervoor is een speciaal wedstrijdleidermenu beschikbaar. Om dit menu te benaderen, maakt u gebruik van de in het pakket meegeleverde plug.

Hoe het menu op te roepen

Bridgemate Classic of Pro:

Het wedstrijdleidermenu roept u op door de plug in de communicatiepoort van de Bridgemate te plaatsen. Het is hiervoor nodig dat de Bridgemate aan staat en dat de Bridgemate een invoer verwacht (spel, paar of c+res). U kunt het menu dus bijvoorbeeld niet oproepen wanneer het apparaat in de initialisatiemode staat of een overzicht geeft van eerdere resultaten. Ook is het menu niet op te roepen wanneer de Bridgemate klaar is met invoer en met de computer verbonden moet worden.

 

Bridgemate II:

Druk links boven op de knop WL-menu, de pincode heeft u zelf ingesteld.

Opmerkingen:

Wanneer het wedstrijdleidermenu actief is, zal de Bridgemate niet uit gaan na verloop van de autopower-off tijd.
Het menu is altijd te beëindigen door de plug er uit te halen. Het invoerscherm keert dan weer terug.

De inhoud van het menu

Zodra u de plug er in heeft gestopt, verschijnt het volgende scherm:

 WL-MENU
 

U heeft nu keuze uit de volgende zeven mogelijkheden:

1.Om een arbitrale score op te geven druk op '1'.
2.Als u een overzicht wilt zien van de reeds ingevoerde scores, druk op '2'.
3.Om een invoer gedaan in de huidige ronde te wissen, druk op ‘3’.
4.Als u wilt zien op welke tafel en lijn de betreffende Bridgemate behoort en/of wilt zien in welke ronde en daarbij aanwezige paren het apparaat zich bevindt, druk op '4' (status opvragen).
5.Om een overzicht van de nog niet ingevoerde spelnummers op te vragen, druk op ‘5’.
6.Om de Bridgemate te resetten, druk op '0'.
7.Het contrast van het beeldscherm instellen met + en -.

Het opgeven van een arbitrale score

Af en toe zal het voorkomen dat er op een spel geen normaal contract kan worden genoteerd als gevolg van een onregelmatigheid. Dan wilt u een arbitrale score toekennen. Het toekennen van een arbitrale score verschilt in de Bridgemate Classic van de Bridgemate Pro. In de Bridgemate Classic kunt u opgeven dat er op een bepaald spel een arbitrale score gegeven moet worden, maar het daadwerkelijke percentage dat u gaat geven, dient u achteraf in het programma op te geven. In de Bridgemate registreert u dus als het ware de onregelmatigheid. In de Bridgemate Pro echter kunt u direct een arbitraal percentage voor beide paren opgeven waarbij u kunt kiezen tussen 40%, 50% en 60%.

 

Bridgemate Classic

U heeft twee mogelijkheden om een arbitrale score op te geven:

1.U wilt de aan tafel zittende paren op het huidige spel een arbitrale score geven. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een van de paren iets gezien of gehoord heeft waardoor ze het spel niet meer kunnen spelen.
U gaat als volgt te werk: u voert het spelnummer in en het paarnummer en richting (NZ dan wel OW paarnummer). Vervolgens als u bij C+RES aankomt, stopt u de wedstrijdleiderplug er in zodat het wedstrijdleidermenu actief wordt. U drukt dan op '1' en op de vraag "Arbitrale Score?" geeft u JA in. Vervolgens haalt u de plug er weer uit.
U ziet dan het volgende scherm (met eventueel een ander spel en paarnummer):

C+RES: ARB

spel 12, 14 NZ
 

Dit scherm geeft aan dat u op spel 12 een arbitrale score gaat ingeven. Als laatste drukt u nu op JA en bij het overzicht drukt u weer op JA. De Bridgemate heeft nu op dit spel voor deze paren een arbitrale score opgenomen en zal dat bij het uitlezen doorgeven aan het programma. Daar kunt u dan de juiste percentages opgeven voor beide paren.

2.Indien een spel onklaar is gemaakt en ook in volgende ronden niet meer gespeeld kan worden, wilt u voor de huidige paren aan tafel en de daarop komende paren een arbitrale score toekennen. U kunt deze handeling in de Bridgemate in een keer doen, zodat u niet elke ronde terug hoeft te komen naar deze tafel om een arbitrale score in te voeren.
U gaat hiervoor als volgt te werk:
U vult het nummer van het spel in dat geannuleerd gaat worden en drukt op JA. U voert geen paarnummer in, maar u plaatst nu de wedstrijdleiderplug er in. Aangekomen in het menu drukt u op '1' en geeft JA op bij de vraag "Arbitrale Score?". Vervolgens haalt u de plug er weer uit. U ziet dan het volgende scherm (met eventueel een ander spelnummer):

SPEL: 12

PAAR: ARB
 

Dit scherm geeft aan dat u de huidige paren een arbitrale score wilt toekennen en dat tevens de paren die hierna dit spel gaan spelen ook een arbitrale score krijgen. U drukt nu op JA en de invoer is geaccepteerd. C+res invoer is dus niet meer nodig.

 

Bridgemate Pro

In Bridgemate Pro geeft u ook eerst het spelnummer, paarnummer en richting in. Vervolgens aangekomen bij het scherm C+RES plaatst u de wedstrijdleiderplug en kiest u voor optie 1, gevolgd door JA. U ziet nu het volgende scherm:

NZ: _

OW:        

 

U kunt nu voor beide paren het percentage opgeven waarbij u de keuze heeft tussen 40% (druk op 4 of – toets), 50% (druk op 5 of C toets) of 60% (druk op 6 of + toets). U kunt voor beide paren het percentage onafhankelijk van elkaar invullen. In totaal heeft u dus negen mogelijke combinaties. Druk op JA nadat het percentage is ingevoerd. Nadat u dit gedaan heeft voor beide paren zal het scherm weer WL-MENU tonen. Verwijder de wedstrijdleiderplug en bevestig de gemaakte invoer in het invoerscherm. Bridge-It zal de ingevoerde percentages automatisch overnemen waarbij 40% als gemiddelde-min wordt verwerkt en 60% als gemiddelde-plus.

 

Opmerkingen

Wanneer Bridge-It een arbitrale melding van de Bridgemate binnenkrijgt zal op de scorekaart de betreffende spelknop rood gekleurd zijn. Zo kunt u heel eenvoudig zien waar u nog de nodige aanpassingen moet maken. Zodra u eenmaal een percentage hebt ingevuld, neemt de spelknop weer zijn normale kleur aan.
Indien u een spel in zijn geheel wilt annuleren (methode 2, alleen Bridgemate Classic), dient u er rekening mee te houden dat op eventuele leentafels u alsnog de arbitrale score dient op te geven in die Bridgemates. Wanneer het geannuleerde spel daar op tafel komt, verwacht de Bridgemate namelijk een invoer op dit spel.
Bij methode 2 zult u op de scorekaart meerdere ARB’s zien staan. Indien u dit spel totaal wilt annuleren, doet u dit vanuit het menu Correcties à Spel annuleren.
Wees voorzichtig met het gebruik van methode 2. Eenmaal gedaan kan dit niet meer ongedaan worden en is invoer later in de Bridgemate op dit spel niet meer mogelijk, tenzij de invoer gewist wordt vanuit het wedstrijdleidermenu (zie onder). Uiteraard kunt u scores nog wel invoeren in Bridge-It.
Bij methode 2 blijft eerdere invoer op dit spel onaangetast. Indien u bijvoorbeeld in ronde 3 het spel geheel gaat annuleren, zal de invoer gedaan in ronde 1 en 2 op dit spel niet gewijzigd worden.
Methode 2 is niet mogelijk bij de vrije invoermethode.
Indien u bij de Bridgemate Pro een andere arbitrale score wilt geven dan de negen mogelijke combinaties (bv 40% aan NZ en het behaalde spelresultaat voor OW blijft staan), geeft u een willekeurig percentage op en dient u achteraf in Bridge-It de wijziging door te voeren.

Overzicht opvragen

Om te weten te komen wat er op een bepaald spel gespeeld is zonder de gegevens uit te lezen of eerst een spelinvoer te doen, is er een speciale overzichtsfunctie in het wedstrijdleidermenu. Om dit overzicht te bekijken stopt u de wedstrijdleiderplug er in en drukt u vervolgens op '2'. U wordt gevraagd een spelnummer op te geven waarvan u het overzicht wilt zien. Het overzicht toont het paarnummer, richting en contract+resultaat. Het aantal scorepunten wordt in dit overzicht niet vermeld. Indien na het invoeren van het spelnummer het scherm teruggaat naar het wedstrijdleidermenu zijn er geen scores geregistreerd op dit spel.

Invoer wissen(in de huidige ronde)

Als wedstrijdleider kunt u een reeds gedane invoer wissen. In de Bridgemate Classic kan dit alleen invoer zijn op spellen die in de huidige ronde gespeeld zijn. Invoer van eerdere ronden kunnen niet meer gewist worden. In de Bridgemate Pro kan dit een spelresultaat uit de huidige ronde zijn, maar ook uit de vorige ronde. Indien in de huidige ronde alle spelresultaten nog dienen te worden ingevoerd, zal het spelresultaat uit de vorige ronde gewist worden. Op deze wijze kunt u dus feitelijk alle resultaten uit de Bridgemate wissen.

Om een spelinvoer te wissen drukt u op '3' en vervolgens JA op de vraag  "Invoer wissen?". Er wordt gevraagd om een spelnummer. Voer een spelnummer in en bevestig met JA. Indien het spel gewist kan worden, komt de melding "Spel gewist" te staan ten teken dat de invoer gewist is. Wanneer dat spel nog niet gespeeld is, of in deze ronde (of vorige ronde in geval van Bridgemate Pro) niet op deze tafel gespeeld wordt, zal na een druk op JA het wedstrijdleidermenu weer terugkomen.

Bij gebruik van de vrije invoermethode in de Bridgemate Classic dient zowel een spel- als paarnummer opgegeven te worden.

Huidige status opvragen

Als u niet meer weet op welke tafel en lijn een Bridgemate behoort, kunt u dat zien in het statusgedeelte van het wedstrijdleidermenu. U plaatst hiervoor de wedstrijdleiderplug in de Bridgemate en drukt op '4'. Op de vraag "Status?" drukt u op JA. Als eerste wordt getoond op welke tafel en welke lijn de Bridgemate behoort te staan. Druk nogmaals op JA om te zien in welke ronde de Bridgemate zich nu bevindt en welke paren er aan tafel behoren te zijn. Tevens wordt aangegeven welke spellen er gespeeld worden in deze ronde.

Een Bridgemate die in de vrije invoermethode staat zal alleen de letter van de lijn aangeven.

Overzicht van ontbrekende scores

Vanuit het wedstrijdleidermenu kan eenvoudig achterhaald worden welke spellen van de ronde nog niet ingevoerd zijn. Druk op '5' en vervolgens bij de vraag "Ontbrekende spellen?" op JA. De Bridgemate toont nu de nummers van de spellen die in deze ronde nog niet ingevoerd zijn.

In de vrije invoermethode is deze functie niet beschikbaar.

De Bridgemate resetten

Vanuit het wedstrijdleidermenu kan de Bridgemate gereset worden zodat deze weer naar het initialisatiemode gaat. Druk hiervoor op ‘0’ en vervolgens op JA bij de vraag ‘Reset?’. De Bridgemate bewaart echter de ingevoerde scores en kunnen desgewenst nog uitgelezen worden.

Het contrast instellen

Het is mogelijk om het contrast van het beeldscherm in te stellen vanuit het wedstrijdleidermenu. Door op de '+' te drukken wordt het scherm donkerder, op '-' drukken maakt het scherm lichter. Druk de knop meerdere malen achter elkaar in om het contrast bij te stellen. Het contrast kan overigens ook worden gewijzigd als de Bridgemate in initialisatiemode staat.