Het wedstrijdleidersmenu

Navigatie:  Naslag > Zitting > Scores invoeren > Scorekaart >

Het wedstrijdleidersmenu

Previous pageÉén niveau omhoogVolgende pagina

Naast de gebruikelijke invoer heeft u ook nog extra mogelijkheden tot uw beschikking. Deze zijn:

arbitrale score opgeven door middel van een percentage (eenzijdig en tweezijdig) en gemiddelde-min en gemiddelde-plus opgeven

een splitscore toekennen

een contrazit opgeven (voor wanneer paren in de verkeerde richting hebben gezeten)

een spel als niet gespeeld opgeven voor een paar

verwijderen van één of meer scores

individuele correcties aanbrengen op de matchpunten/IMP

schema op een spel aanpassen

 

Deze acties kunnen uitgevoerd worden vanuit een menu dat u met de rechtermuisknop oproept, het arbitragemenu. Daartoe drukt u met deze muisknop op een score of vraagteken in de scorekolom van nz of ow (dus niet in de contractkolom!). De volgende figuur laat dat zien.

ScorekaartWedstrijdleidersMenu

Vervolgens kiest u één van de acties die u uit wilt voeren. Deze actie wordt uitgevoerd op het paar waar u op de rechtermuisknop drukte en op het tegenspelende paar.

Arbitrale score

U kunt een percentage opgeven als score als u van mening bent dat er onregelmatigheden zich hebben voorgedaan. Uit het menu kiest u dan voor "Arbitrale score". Er wordt dan een nieuw scherm weergegeven.

ArbitraleScore

Als eerste kiest u een percentage. Wilt u een ander percentage dan de vijf weergegeven percentages, dan drukt u op Anders en vult een percentage in (geheel getal tussen 0 en 100). Daarna maakt u een keuze uit 1- of 2-zijdig. Een 2-zijdige arbitrale score houdt in dat u het gekozen percentage geeft aan het paar waarbij u op de rechtermuisknop drukte, en een percentage gelijk aan 100 - gekozen percentage geeft aan het tegenspelende paar. Bij een 1-zijdige arbitrale score geeft u het percentage aan het paar en gebeurt er niks met de score van het tegenspelende paar. U creëert dus een splitscore. Nadat u op OK heeft gedrukt, wordt het percentage op de scorekaart geplaatst.

Opmerkingen

Met de invoering van de spelregels van 2007 is het alleen nog toegestaan Gemiddelde-min, gemiddelde-plus en Gemiddelde (50%) toe te kennen als kunstmatige vervangende score.

Het toekennen van 60% en 40% is niet hetzelfde als het toekennen van Gemiddelde-plus en Gemiddelde-min.

Gemiddelde-min en gemiddelde-plus

Bovengenoemde arbitrale score is een zogenaamde ‘harde’ arbitrale score. Ongeacht het resultaat op de andere spellen wordt op dit spel het opgegeven percentage toegekend. Bridge-It werkt met ‘gemiddelde-min’ en ‘gemiddelde-plus’ conform artikel 12C1 van de Spelregels voor Wedstrijdbridge. Indien u een paar dat in overtreding is een gemiddelde-min wilt toekennen, dan kiest u voor deze optie uit het arbitragemenu. Evenzo kiest u voor gemiddelde-plus wanneer een paar dat niet in overtreding is een arbitrale score krijgt.

Bij een gemiddelde-min wordt op het spel het gemiddelde toegekend dat op de overige spellen is behaald, met dien verstande dat het maximaal 40% kan zijn. Bij gemiddelde-plus geldt hetzelfde, maar is de score minimaal 60%.

Bij het aangeven van een gemiddelde-min of gemiddelde-plus zal op de scorekaart de tekens "G-" of "G+" verschijnen.

Opmerkingen:

Met de invoering van de spelregels van 2007 is het alleen nog toegestaan Gemiddelde-min, gemiddelde-plus en Gemiddelde (50%) toe te kennen als kunstmatige vervangende score.

Voor de berekening van de matchpunten in geval van een arbitrale score maakt Bridge-It gebruik van de Neuberg formule. Indien u de conventionele methode wilt gebruiken, kunt u dit instellen bij Systeem à Instellingen à tabblad Zittingen.

Bij te weinig onderling vergelijkbare scores wordt voor deze scores de 50%-60%-70% regel toegepast. Voor meer uitleg over deze regel wordt verwezen naar de publicaties van de WeKo.

Bij het hanteren van de Butler/cross-IMP scoremethode kunt u kiezen voor een 40%, 50% of 60% arbitrale score. In het eerste geval wordt er -2 IMP gegeven, in het tweede geval 0 IMP en in het derde geval +2 IMP. Bij Systeem à Instellingen à tabblad Zittingen kunt u een andere standaardwaarde opgeven voor de 40/60 score. Indien u andere punten wilt toekennen, gebruikt u Corrigeer IMP.

Bij de Butler/cross-IMP scoremethode kunt u wel gemiddelde-min of gemiddelde-plus opgeven, maar is het resultaat gelijk aan de 40%/60% zoals hierboven beschreven.

Om voor beide paren hetzelfde percentage te geven (ongelijk aan 50%), bijvoorbeeld 40%, dient u beide paren apart een 1-zijdige arbitrale score te geven van 40%.

Gewogen score

In de spelregels van 2007 is vastgelegd dat een natuurlijke vervangende score mag bestaan uit het gewogen gemiddelde van verschillende vervangende scores. Bij voorbeeld: door een verzaking is een paar één down gegaan in 4 schoppen. U wordt pas na afloop van de zitting hierop attent gemaakt en wilt nu het resulaat van het spel vaststellen op die score die behaald zou zijn als de verzaking niet had plaatsgevonden. De scorekaart leert u dat de helft van de zaal 4 schoppen contract heeft gehaald en de andere helft 4 schoppen plus één. U wilt dus een vervangende score geven van 50% van 4 schoppen contract en 50% van 4 schoppen plus één.

Als u kiest voor Gewogen score in het menu kunt u dit op het scherm als volgt verwerken:

ScorekaartGewogenScore

In de kolom Score voert u scores in die overeenkomen met 4 schoppen contract en 4 schoppen plus één.

Bij Absoluut gewicht geeft u deze scores beide een gewicht van 1. U ziet het resulterende relatieve gewicht in de kolom hierachter. Als u beide scores een gewicht van 50 geeft is het resultaat hetzelfde.

In de scorekaart ziet u de gewogen score terug met de markering "GEW". Als u de muis hierboven stilhoudt ziet u de opbouw van de gewogen score.

ScorekaartGewogenScore2

Splitscore

U kunt het verband tussen de nz- en ow-score opheffen door een splitscore op te geven. Waar de ow-score gewoonlijk het tegenovergestelde is van de nz-score, kunt u nu twee verschillende scores opgeven. Hiertoe kiest u voor "Splitscore" in het menu. U ziet dat de scores/vraagtekens van de twee paren schuin gedrukt zijn. Het verband tussen de twee paren is nu verbroken. Wanneer u bij het nz-paar een score intypt, gebeurt er niks bij het ow-paar. Daar kunt u nu een geheel andere score invoeren. Wilt u de splitscore opheffen, dan roept u het menu weer op bij het paar van de splitscore, en drukt u nogmaals op "Splitscore".

Contrazit (ten onrechte vaak draaihand genoemd)

Wanneer twee paren in de verkeerde richting hebben gezeten (het nz-paar zat in de ow-richting en vice versa), is er sprake van een contrazit. Om een eerlijke vergelijking te kunnen maken, zult u de score ook zo opgeven zoals ze daadwerkelijk hebben gezeten, gedraaid dus. Om op de scorekaart de paren om te draaien, kiest u voor "Contrazit" uit het menu. De teksten bij de twee paren die gedraaid zijn worden in blauw weergegeven ten teken dat het een contrazit betreft. Wilt u de contrazit opheffen, dan roept u het menu weer op bij het paar van de contrazit, en drukt u nogmaals op "Contrazit".

Niet gespeeld

Als een paar door bijvoorbeeld tijdgebrek een spel niet meer heeft kunnen spelen (het spel is dan nog wel door alle andere paren gespeeld en er is geen sprake van algehele annulering), kunt u opgeven dat het paar dit spel niet gespeeld heeft. Hun einduitslag wordt dan berekend over de andere spellen. De scores van de overige paren worden gecorrigeerd met de Neuberg formule.

Score blokkeren

Als u de score met de hand hebt aangepast verschijn er een kleine letter "b" achter de scorekolom. Dit geeft aan dat deze score niet meer vanuit de Bridgemate verwerkt mag worden. In het Bridgemate uitlezen scherm zal als bijzonderheid genoteerd worden dat de score geblokkeerd is. Wilt u dit herstellen dan moet u de score verwijderen.

Verwijder score

Verwijder de score voor één tafel, voor het hele spel, of voor de hele lijn,

PAS OP: dit kan niet ongedaan worden gemaakt.

Corrigeer matchpunten/IMP

U kunt de matchpunten of imps op een spel op de volgende manieren corrigeren:

1.Verhoging of verlaging

2.CorrigeerMPStraf
 
U kunt dit bij voorbeeld toepassen om een paar een straf te geven op het spel. Dit kunt u overigens ook doen bij correcties op de zittinguitslag. Een verhoging toekennen is niet in overeenstemming met de spelregels, maar u kunt natuurlijk een goede reden hebben dit toch te willen doen.
Gebruik het minteken om een vermindering of een negatief aantal aan te geven. U kunt tot één decimaal achter de komma punten opgeven.

3.Vastgesteld aantal
Hier kunt u het paar een vast aantal matchpoints of imps geven. Ook deze methode is niet in overeenstemming met de spelregels.

4.Correctie voor ernstige fout (artikel 12C1b van de spelregels)
Dit past u toe als u een natuurlijke vervangende score hebt gegeven, maar de niet-overtredende partij na de overtreding een ernstige fout heeft begaan (zoals een verzaking).
 
CorrigeerMP12C1b
 
De scores in de drie invoervelden moeten oplopen. De correctie kan zich in de loop van de zitting wijzigen. U kunt zien wat het gevolg van de correctie is als u de muis boven de resulterende matchpoints of imps stilhoudt.

 
Opmerking
Toepassing van deze correctie is voorbehouden aan ervaren wedstrijdleiders en zal zelden of nooit nodig zijn. Als u er meer over wilt weten raadpleegt u dan de publicaties van de Nederlandse Bridge Bond.
 

Een correctie kan herkend worden doordat de punten in het groen of oranje vermeld worden.

Schema op spel aanpassen

De ontmoetingen op het spel komen voort uit het gekozen speelschema. In sommige gevallen is het noodzaak om een wijziging in de ontmoetingsstructuur te maken, bijvoorbeeld wanneer paren tegen verkeerde tegenstanders hebben gespeeld en er afgeweken moet worden van het speelschema. Dergelijke wijzigingen worden doorgaans voor een specifiek spel gemaakt, of voor alle spellen van dezelfde spelgroep.

Om de ontmoetingen op een spel te wijzigen, maakt u gebruik van de functie "Schema bijwerken" in de scorekaart. Selecteer het betreffende spel en druk op een willekeurige score in de scorekolom met de rechtermuisknop en kies vervolgens "Schema bijwerken". U krijgt nu het volgende scherm te zien:

SchemaOpSpelBijwerken

Het wijzigen van het schema gaat altijd per twee ontmoetingen. Zou dat niet zo zijn, dan zouden paren opeens zonder tegenstanders zitten, iets wat uiteraard ongewenst is. In de vier invoervelden kunt u de gewijzigde ontmoetingen ingeven. De vier ingevoerde paarnummers dienen in de originele ontmoetingsstructuur tegenstanders van elkaar te zijn. Doordat u de onderlinge ontmoetingen van de vier paarnummers wijzigt, krijgen de paren nieuwe tegenstanders en wijzigt u het schema op het spel.

Een voorbeeld om dit te illustreren: in het originele schema spelen de paren 1 NZ en 11 OW tegen elkaar en 2 NZ tegen 5 OW. Per ongeluk gaan de paren 11 en 5 aan de verkeerde tafel zitten waardoor paar 5 tegen paar 1 speelt en paar 11 tegen paar 2. Dit wordt pas na afloop van het eerste spel opgemerkt zodat de situatie niet meer ongedaan gemaakt kan worden. De wedstrijdleider besluit om de gehele ronde zo door te blijven spelen en hij zal achteraf in het programma het schema aanpassen. Het aanpassen hiervan doet u door in de vier invoervelden de nieuwe ontmoetingen in te voeren. Deze zijn nu: 1 NZ tegen 5 OW en 2 NZ tegen 11 OW. Het maakt niet uit welke van de twee u in "nieuwe ontmoeting 1" en "nieuwe ontmoeting 2" zet. Nadat u op OK heeft gedrukt, worden de wijzigingen in het schema doorgevoerd op het spel.

Let u bij het wijzigen van het schema op het volgende:

Veelal zal één van de twee ontmoetingen niet meer gespeeld kunnen worden omdat anders één van de paren het spel tweemaal zal spelen. Voor de ontmoeting die niet meer gespeeld kan worden, kunt u gemiddelde-plus toekennen. Het blijft uiteraard wel noodzaak om het schema aan te passen en beide nieuwe ontmoetingen vast te leggen.

Het persoonlijk overzicht zal de scores wel overnemen van de nieuwe ontmoetingen, maar zal verder geen melding maken van de gewijzigde tegenstander.

Op de Bridgemate is het niet mogelijk om het speelschema aan te passen. Daar zult u derhalve met een arbitrale score moeten werken om door te kunnen gaan naar het volgende spel of ronde. In het rekenprogramma wijzigt u vervolgens het schema en brengt u de juiste (arbitrale) scores in.